2. ĆWICZENIA I ZABAWY RYTMICZNE. DZIECI STARSZE

Ćwiczenia i zabawy rytmiczne. Dzieci starsze

343
Subskrybuj
500.00 PLN
opłata pobierana co 360 dni

Druga część ćwiczeń i zabaw rytmicznych (293 ścieżki wideo i 352 audio)  przeznaczona jest dla dzieci starszych (pięcio- i sześciolatków) i podobnie jak w części pierwszej – składa z trzech głównych komponentów:

1. Ćwiczenia i zabawy z piosenką.  

2. Realizacja zestawów ćwiczeń i zabaw.

3. Nauka zabaw tanecznych lub animowanych. 

Ad.1 Celem ćwiczeń i zabaw z piosenką jest rozwój i kształcenie indywidualnych predyspozycji dzieci do śpiewu, tańca i gry na instrumentach perkusyjnych.

Ad.2 Realizacja zestawów ćwiczeń i zabaw rytmicznych (8-16 ścieżek audio i video) służy do osiągnięcia określonego zamierzenia edukacyjnego np. reakcji dzieci na zmiany metrum. W tej grupie ćwiczeń wykorzystujemy sygnały dźwiękowe, barwę dźwięku, zmiany agogiczne i dynamiczne  jako główne źródła informacji kształtujące przebieg zabawy. Każdorazowa zmiana wymienionych elementów wywołuje określoną reakcję dzieci.

Ad.3 Nauka zabaw tanecznych i animowanych ma na celu kształcenie koordynacji słuchowo – ruchowej, motoryki i orientacji przestrzennej dziecka, ze zwróceniem większej uwagi na precyzję rytmiczną podczas wykonywania ćwiczeń i zabaw.

Realizacja materiału przebiega następująco:

Rozpoczynamy od doskonalenia zmysłu przestrzennego, a więc:

  • poruszamy się nie tylko po obwodzie koła, ale również po linii prostej (boki i przekątne prostokąta);
  • wprowadzamy kolejne techniki ruchu  czyli marsz i bieg w tył;
  • koncentrujemy się  na zmianie  tempa w muzyce, w których zmiana tempa następuje w sposób  dwukrotnie szybszy lub wolniejszy w  stosunku do tempa początkowego;
  • zwracamy uwagę na metrum utworu i przystępujemy do zabaw o zmiennym metrum np. zabawy w metrum 2/4 i 3/4;
  • w zagadkach muzycznych przybliżamy dzieciom atmosferę prawdziwego koncertu (np.w filharmonii), zaznajamiamy z  brzmieniem i budowę instrumentów smyczkowych oraz omawiamy usytuowanie instrumentów w orkiestrze symfonicznej;
  • zapoznamy dzieci z nową wartością rytmiczną - całą nutą;
  • z poznanych wartości rytmicznych budujemy schematy rytmiczne np. cztery ćwierćnuty i cała nuta;
  • na kanwie schematów rytmicznych aranżujemy zabawy twórcze (improwizacja słowna, melodyczna, instrumentalna i ruchowa);
  • w końcowym etapie nauki utrwalamy nazwy solmizacyjne, obrazujemy budowę gamy i przybliżymy dzieciom budowę trójdźwięku  do-mi-sol w wersji do-mi-sol-mi-do.
Poniższa tabela przedstawia zakres tematyczny zajęć muzycznych  przeznaczony dla dzieci starszych.
 

Tabela składa się z dwóch części:

Część A (część górna) - przedstawia zagadnienia do zrealizowania w obrębie jednego miesiąca (tematyka zajęć, naukę piosenki oraz naukę określonej zabawy tanecznej lub animowanej). 

Cześć B (część dolna) - dotyczy realizacji pojedynczych zajęć i informuje nauczyciela  o formie  w jakiej  dane zajęcia należy przeprowadzić aby osiągnąć zamierzony cel.

Adnotacja

lista materiałów:
polecane
Zagadki muzyczne. Część 1

Głównym celem zagadek muzycznych w formie zabaw ruchowych (27 ścieżek video i 83 audio) jest...

Ćwiczenia i zabawy rytmiczne. Dzieci młodsze

Pierwsza część ćwiczeń i zabaw rytmicznych (273 ścieżki wideo i 328 audio) przeznaczona jest dla...

Katalogi pomocnicze

Katalogi pomocnicze (zawierające materiały dodatkowe) pełnią rolę uzupełniającą do przedstawionego materiału audio i video wzbogacając...

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.

Akceptuję